مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران

قرارگاه حوزه زن و خانواده

قرارگاه حوزه زن و خانواده

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های در حال انجام در حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری جبهه انقلاب، تولید محتوا، شناسایی مسائل اصلی حوزه تخصصی و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان و‌‌ ... می‌پردازد.

۱۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۵)

پیمودن این مسیر عبودیت، اصلی‌ترین کار انسان و هدف خلقت اوست و غفلت او از این حقیقت چیزی از اهمیت آن نمی‌کاهد؛

لذا در طراحی الگوی اجتماعی زن باید به گونه‌ای عمل کرد که تمامی فعالیت‌های بانوان برای تحصیل و پیشروی، تنها در این مسیر باشد تا خروجی الگو هم در لایه‌های درونی _از جمله شناخت و انگیزه_ و هم در لایه‌های بیرونی _من جمله عمل و عرصه‌های حضور اجتماعی_ بیشترین بروز بندگی باشد،

***به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه

از بین کلی‌ترین و مهم‌ترین مسیرهایی که منجر به گسترش حجاب می‌‌شود، ابتدا باید به سراغ نظام باورها و ارزش‌ها برویم.

عمده‌ترین رویکردی که می‌تواند به‌ طور ریشه‌ای به حجاب و دیگر مسائل بپردازد، رویکرد حاکمیت خودآگاه است؛ به عبارتی رویکرد کلانی که مدنظر است همان احیای دولت حداکثری است.

*** به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه

در برنامه میان‌مدت برای بحث حجاب ابتدا باید هیجان در حجاب زدایی مهار شود و در وهله دوم باید نقش زنان در جامعه تغییر یابد. در این راستا بایستی رسالت مهمی برای بانوان ایجاد شود و هویت فاخری به آنها اعطا گردد.

 

 در فصل اول پس از اشاره‌ای به برخی مفاهیم مهم استفاده شده در کتاب، نگاه اسلام به جنسیت شرح داده شده است.

 در فصل دوم به بررسی ابعاد مختلف حکم فقهی مسئله حضور اجتماعی زن توجه شده؛ بدین صورت که ادله منع یا جواز حضور اجتماعی زنان را در چهار بخش آیات (آیه قوامیّت، آیه درجه، آیه حلیه، آیه تبرج)، روایات (شیعه و سنی)، ادله لبی و ادله نقلی به تفصیل بیان کرده است.

ادله لُبّی منع را با شرح ارتکاز متشرعه، اجماع و شهرت، نبود دلیل جواز، دوران بین تعیین و تخییر، اخذ به قدر متقن و مقدمه حرام وصف کرده است.

*** به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه

🔹پس از انقلاب دختران جوانی که مایل بودند سطحی از عاملیت را داشته باشند، خود را به حجاب آراسته کردند و حتی سبک‌های جدیدی از حجاب مانند مانتو و روسری در این فضا شکل گرفت.

🔹در این چهل و خورده‌ای سال که از آن زمان گذشته با وجود تاکید بر حجاب، دو جریان ایجاد شده است؛ یک جریان گفتمان امامین انقلاب است که حجاب را با سوژگی تلفیق کرد و دیگری حجاب را با ابژگی زن تلفیق کرد و حفظ آن را منوط بر خانه‌نشینی و دوری از جامعه دانست و این الگوی برخی فضاهای مذهبی شد.

بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۴)

مفهوم انسان انقلابی مفهومی سازنده و اصیل است که بـه واسـطه انقـلاب اسلامی به دنبال حاکمیت مکتب توحیدی بوده و درنهایت تحلیل محتوای انسان انقلابی و ابعاد آن در عرصه عینیت به جنس زن یا مرد منتهی می‌شود و رسیدن به موضوع زن در ایـن بخـش محقق می‌شود؛ آنجا که انسان انقلابی به اقتضای جنسیت یا زن است یا مـرد و در انتهـا مفهـوم الگوی سوم به‌ عنوان مفهوم نمایان کننده وجوه زنانه انسـان انقلابـی تعریـف مـی‌شـود و اجـزای مفهومی آن مشخص می‌شود. ص۲۶۵

سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش چهارم/۲)

🔹نگرانی وسواس‌گونه برای فرزندان و خانواده نباید باعث شود مسیر رشد و پیشرفت برای زنان بسته شود.

🔹با توکل به خدا و توسل به ائمه معصومین علیهم‌السلام و برنامه ریزی مناسب می‌توان به طور همزمان به هر دو هدف (خانواده‌داری و فرزند پروری و همچنین رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی) پرداخت.

بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۳)

با توجه به نگاه سیستمی به دین و توجه به روح حاکم بر دین و آموزه‌های دینی و محوریت عبودیت و بندگی خدا به عنوان وظیفه‌ی اصلی در همه‌ی لحظات و اعمال و اولویت قرار دادن آن، هر فرد در جغرافیای زندگی اش باید بندگی خدا را انجام دهد. گاهی این وظیفه‌ی بندگی، ماندن در خانه را ایجاب می‌کند و گاهی حضور اجتماعی را و آنچه هر دو را ارزشمند می‌کند، نیت خالص، شناخت وظیفه و انجام صحیح آن است. ص۱۸۵ و ۱۸۶

منبع: دیرباز، عسگر؛ وفایی صدر، فاطمه.(۱۳۹۴). بازنگری مبانی فکری-کلامی الگوهای اجتماعی زن، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، سال هفدهم، شماره ۶۸، صص۱۶۷-۲۱۳

مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران

تلگرام / ایتا / بله

 

به بهانه روز جهانی «حقوق بشر اسلامی»

اعلامیه اسلامی حقوق بشر یا اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا اعلامیه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام اعلامیه‌ای است که توسط سازمان کنفرانس اسلامی در ۱۴ مرداد ۱۳۶۹ (۵ اوت ۱۹۹۰) در شهر قاهره تصویب شد.


کشورهای برجسته اسلامی مانند ایران، سودان و عربستان سعودی، بارها اعلامیه جهانی حقوق بشر را که پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ تدوین شده بود، به خاطر عدم در نظر گرفتن زمینه فرهنگی و دینی کشورهای غیرغربی مورد انتقاد قرار می‌دادند. از همین رو این اعلامیه به عنوان خلاصه‌ای از نگاه اسلامی به حقوق بشر در سال ۱۹۹۰ با ۲۵ ماده به تصویب رسید و روز حقوق بشر اسلامی به عنوان نماد ابراز هویت انسانی از سوی کشورهای مسلمان در سطح بین‌المللی مطرح شد.

سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش چهارم/۱)

📷گزیده‌ای از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر الهیان (نماینده مجلس شورای اسلامی)

🔹برخی احساس می‌کنند مسئولین پیشین  چیزی نمی‌دانستند و راه را اشتباه می‌رفتند؛ اما کلمه "امتداد" کلمه‌ای پرمعناست چراکه تجربه و علم انباشته در حوزه زنان باید استمرار داشته باشد و از تجربیات گذشتگان در رویکرد تمدن‌سازی در حوزه زنان باید استفاده شود.

🔹لازمه حضور بانوان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بالاخص در سطوح کلانی چون نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، این است که زن نگاهی کلان داشته باشد و تک‌بعدی نباشد.