زن جلوهاش در بطن عاشوراست آری / نور حسین از زینب کبراست آری
تاریخ گواهی میدهد که آنچه توانست انقلاب اسلامی را بر طاغوت پیروز کند، و آنچه که نیروی مضاعف، به نهال تازه جان گرفتهی انقلاب برای استقامت در دوران جنگ تحمیلی بخشید، لبیک زنان و دختران به ندای خمینی کبیر بود که ندای توحید را از او شنیدند و در نظم جدیدی که برای جهان میاندیشید، منتظم شدند. همافق شدن زنان با امام خمینی، یکسان شدن افق خانوادهها با انقلاب را به ارمغان آورد و این معجزه "خانوادهداری" زن بود.
از جمله نمودهای ایفای نقش زنان در این قیام لله، تعداد قابل ملاحظه شهیدان زن انقلاب و دفاع مقدس است؛ که به فرموده رهبر انقلاب "اقتدار و جَذبهی تازهای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کردهاست که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، اثرگذار خواهدشد". و هم ایشان، این زنان را "معماران ایران جدید" خواندند. "زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانهترین میدانها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند".
شهیده نسرین افضل، پیش و پس از انقلاب، توانست خود را در پازل انقلاب جایابی کند و در زمان تجرد و تاهل، بسته به موقعیت خود، وظیفه خود را انجام دهد. تفاوتی نمیکند اعتراض به رژیم طاغوت و تحت پیگرد ساواک قرارگرفتن در زمان دبیرستان باشد، یا ایفای نقش در کمیته امداد، کمیته امام، سپاه یا جهاد سازندگی؛ تدریس در مدارس روستاهای شیراز باشد، یا آموزش به معلمان نهضت سوادآموزی، یا خدمت در مدارس مهاباد و جهادسازندگی کردستان. این شهیده گرانقدر، از حضور در مجالس دعا نیز، حتی در شب آخر حیات پربرکتش، و با وجود بیماری و تب غافل نبود و سرانجام در راه بازگشت از مجلس دعای توسل، به آرزوی دیرینهاش رسید و چون شهید مطهری، هدف گلوله دشمن قرار گرفت.
شهیده نسرین افضل، و دیگر شهدای انقلاب و دفاع مقدس، نقش خود را در پایهریزی تمدن نوین اسلامی به خوبی ایفا کردند و توانستند با مدیریت اولویتها و درک درست و هوشمندانه از موقعیت، حماسه بیافرینند.
مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان)