لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۳)
✅نقاط قوت
🔹درخصوص ماده ۵۱ که در مورد خروج زنان از کشور است و شوهران آنها مانع از خروج شدهاند، نقدهایی وجود داشته و برچسب فمنیستی بودن را به این لایحه زدهاند؛ اما باید ایرادکرد: اولاً موارد ضرورت خروج زنان ازکشور توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری مشخص میشود. تعداد زنانی هم که ضرورت خروج از کشور شامل حالشان میشود فراوانی ندارد. درضمن خروج مثلاً زنان ورزشکار و یا کسانی که در نشستهای علمی شرکت میکنند، میتواند دستاورد مثبتی برای جمهوری اسلامی محسوب شود. همچنین دادگاه قبل از صدور مجوز دلایل همسر را هم میشنود و اگر غیرموجه باشد اجازه خروج را به زن نمیدهد، یعنی شروط متعددی گذاشته شده تا اگر ضرورت داشت، خانم بتواند از این فرصت برای خودش و کشور استفاده کند و به هیچ عنوان نگاه فمینیستی وجود نداشته است.
🔹تمهید فصل سوم تحت عنوان نظارت و پایش به جا و مناسب است.
🔹ماده ۳۱ یک خلاء حقوقی درباب مجازاتهای حدی به اکراه را پرکرده و بحثی فقهی است.
🔹ماده ۳۰ دربحث رضایت تنها میزان مجازات را باتغییر مواجه کردهاست و دربحث عدم رضایت میزان مجازات بیشتری نسبت به ماده ۱۴ قانون جرایم رایانهای در نظر گرفتهشدهاست.
🔹ماده ۴۷، تبصره ۹، مخیر کردن سپردن دختر به محارم یا بهزیستی از نقاط قوت لایحه و نشان خانوادهمحوربودن آن است.